بلاگ

انواع تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری

شبکه‌های کامپیوتری دارای اجزای مختلفی هستند و هرکدام از آن بخش‌ها یک کار خاصی را در انتقال و مدیریت داده‌ها انجام می‌دهند. این تجهیزات مختلف به‌طور تخصصی در دوره‌های آموزشی Network Plus در دوران آکادمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مقاله انوع مختلف تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری را بررسی و نقش هرکدام را در بهینه سازی عملکرد شبکه ها تحلیل می‌کنیم.

دوره آموزشی Network Plus در دوران آکادمی

مسیر یاب‌ها Routers

سوئیچ‌ها Switches

مودم‌ها Modems

فایروال‌ها Firewalls

Access Points

تجهیزات پسیو شبکه

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

1. مسیر یاب‌ها (Routers)

مسیریاب ها یا Routers، درواقع نوعی تجهیزات اساسی و مهم در شبکه‌های کامپیوتری هستند. وظیفه آن ها هدایت بسته های داده بین شبکه های مختلف است. مسیریاب ها اطلاعات را از یک شبکه به شبکه دیگر هدایت می‌کند و مسیر بهینه‌ای برای انتقال داده‌ها انتخاب می‌کند. با شرکت در دوره‌های نتورک پلاس آکادمی دوران، این دستگاه ها و اهمیت آن ها را به خوبی می‌آموزید.

2. سوئیچ‌ها (Switches)

سوئیچ‌ها یا Switches برای اتصال بین دستگاه های مختلف در یک شبکه محلی استفاده می‌شود. آن ها ترافیک درون شبکه‌ای را کنترل می‌کنند و با استفاده از آدرس‌های MAC اطلاعات را به‌طور مستقیم به مقصد نهایی ارسال می‌کنند.

3. مودم‌ها (Modems)

مودم‌ها یا Modems، باعث اتصال میان شبکه‌های محلی به شبکه‌های گسترده‌تر مثل اینترنت می‌شود. آن‌ها داده‌ها را از فرم دیجیتالی به آنالوگ و از آنالوگ به فرم دیجیتالی تبدیل می‌کنند تا اطلاعات به‌راحتی بتوانند از طریق خطوط تلفن یا سایر رسانه‌ها منتقل شوند.

4. فایروال‌ها Firewalls

فایروال‌ها یا Firewalls، به‌عنوان تجهیزات امنیتی در شبکه‌های کامپیوتری عمل می‌کنند و ترافیک ورودی و خروجی را بر اساس قوانین امنیتی مشخص فیلتر می‌کنند. این دستگاه‌ها به‌ویژه در محافظت از شبکه‌ها در برابر تهدیدات خارجی و حملات سایبری اهمیت دارند.

5. اکسس پوینت‌ها (Access Points)

نقاط دسترسی دستگاه هایی هستند که برای گسترش دامنه شبکه های بی سیم و فراهم کردن دسترسی به شبکه برای دستگاه های بی سیم استفاده می شوند. این دستگاه ها نقش مهمی در شبکه های بی سیم دارند. در دوره های آموزشی Network Plus و شبکه آموزش های لازم برای نصب و پیکربندی Access Point ارائه شده است.

6. تجهیزات پسیو شبکه (Passive Network Equipment)

تجهیزات پسیو شامل کابل ها، کانکتورها و رک ها تجهیزات غیرفعال یک شبکه هستند. آنها بدون برق کار می کنند و برای انتقال داده استفاده می شوند. دوره Network+ تجهیزات زیر را به عنوان بخش جدایی ناپذیر شبکه های کامپیوتری مشاهده می کند.

بهینه سازی و مدیریت شبکه تا حدی با استفاده از تجهیزات مختلف با ویژگی ها و عملکردهای مختلف انجام می شود. آشنایی با این تجهیزات برای آن دسته از افرادی که در دوره های آموزشی نتورک پلاس یا دوره های آموزشی شبکه شرکت کرده اند بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، توضیح این موارد در طول آموزش شبکه پلاس همراه با دوره های آموزشی جامع شبکه، زبان آموز را به توانایی های لازم برای مدیریت و پیکربندی تجهیزات متنوع مجهز می کند.

در نهایت، با تسلط بر انواع تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری و بهره‌برداری از دوره‌های آموزشی مرتبط، می‌توان به بهینه‌سازی عملکرد شبکه‌ها و ارتقای امنیت و کارایی آن‌ها دست یافت.

با دوران آکادمی Network Plus را حرفه‌ای آموزش ببینید و متخصص شوید.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403