بلاگ

امنیت شبکه‌های بی‌سیم سیسکو

در دنیای رو به رشد فناوری اطلاعات، شبکه‌های بی‌سیم به بخش جدا نشدنی از بسترهای ارتباطی تبدیل شده‌اند. این شبکه‌ها امکان این را فراهم می‌کنند که کاربران بدون نیاز به سیم و کابل و به‌آسانی منابع اطلاعاتی شبکه‌های دیجیتال را در دسترس داشته باشند. اما هرقدر که استفاده از این نوع شبکه بیشتر می‌شود، موضوع امنیت شبکه‌ های بی‌سیم هم تبدیل به یک معضل بزرگ می‌گردد. دوران آکادمی در این مقاله به بررسی ماهیت و چیستی شبکه‌های بی‌سیم و امنیت آن‌ها خواهد پرداخت. همچنین نگاهی به برخی محصولات سیسکو در این حوزه خواهیم انداخت.

اگر به یادگیری CISCO و تبدیل شدن به یک متخصص CISCO و شبکه علاقه‌مند هستید، دوران آکادمی دوره‌های آموزشی متنوع و کاملی را برای شما فراهم کرده است. این دوره‌ها به شما کمک می‌کنند تا از مبانی ابتدایی تا مفاهیم پیشرفته را فرا بگیرید و مهارت‌های لازم در حوزه شبکه  را کسب کنید.

ماهیت شبکه‌های بی‌سیم

شبکه‌های بی‌سیم به شبکه‌هایی گفته‌ می‌شود که ارتباطات را از طریق «امواج رادیویی» برقرار می‌کنند. این شکل از شبکه‌ها شامل اقسام متعددی از فناوری‌ها می‌باشند: از جمله Wi-Fi، بلوتوث و .LTE و… ویژگی‌های کلیدی این شبکه‌ها عبارتند از:

انعطاف‌پذیری

این امکان برای کاربران وجود دارد که در هر زمان و مکانی با این شبکه‌ها کار کنند. این ویژگی هم برای فضاهای سازمانی و هم خانگی گزینه مناسبی است.

سادگی نصب و به کار انداختن

آغاز کار با یک شبکه بی‌سیم اغلب ساده‌تر و فوری‌تر از شبکه‌های سیمی می‌باشد. کاربران می‌توانند به‌سرعت دستگاه‌های موجود را به شبکه وصل نمایند.

صرفه‌جویی در هزینه

گاهی اوقات بکارگیری شبکه‌های بی‌سیم هزینه‌ها را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد، مخصوصاً در جاهایی که نیاز به زیرساخت‌های سیم‌کشی وجود ندارد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

با این اوصاف، امنیت شبکه ‌های بی‌سیم حساسیت بسیار بالایی دارد، چرا که این شبکه‌ها به‌سادگی در دسترسی تهدیدات و حملات امنیتی قرار دارند.

تهدیدات امنیتی در شبکه‌های بی‌سیم

امنیت شبکه‌های بی‌سیم

شبکه‌های بی‌سیم به‌خاطر ماهیت خود، آسیب‌پذیری‌های مخصوص به خود را نیز دارند. تهدیدهای اصلی شامل این موارد می‌باشد:

تهدیداتی که از آن‌ها نام بردیم نشان می‌دهد که امنیت شبکه‌های بی‌سیم موضوع حساس و مهمی است.

محصولات سیسکو در دسته امنیت شبکه‌ های بی‌سیم

سیسکو به عنوان یکی از پیشگامان فناوری اطلاعات، دسته‌ای از محصولات و راه‌حل‌ها را برای امنیت شبکه ‌های بی‌سیم فراهم کرده است. بعضی از این محصولات را در اینجا برای شما آورده‌ایم:

سیسکو Wireless LAN Controller (WLC)

این کنترل‌کننده‌ها مدیریت مرکزی برای نقاط دسترسی بی‌سیم مهیا می‌نمایند و امنیت شبکه‌ های بی‌سیم را بهتر می‌کنند. این سیستم‌ها دارای احراز هویت بسیار قوی و مدیریت ترافیکِ مشکوک در شبکه است.

سیسکو Identity Services Engine (ISE)

این محصول بیشتر برای مدیران شبکه مورد استفاده است تا دسترسی کاربران به شبکه را تحت نظر داشته باشند کنند. سیاست‌های دسترسی و گزارش‌گیری و نظارت از ویژگی‌های اصلی این محصول سیسکو است.

سیسکو DNA Assurance

این ابزار بازهم دستیار خوبی برای مدیران شبکه است تا بتوانند به‌صورت هوشمندانه‌تری شبکه‌های بی‌سیم را مدیریت کنند. ویژگی‌های این محصول شامل تحلیل و گزارش‌گیری و نظارت بر عملکرد است که باعث تشخیص نقاط ضعف و قوت می‌گردد.

سیسکو Meraki

این سیستم مدیریت ابری به شکل اختصاصی برای شبکه‌های بی‌سیم طراحی شده است و امکاناتی از جمله مدیریت آسان و کاربرپسند و داشتن ابزارهایی برای شناسایی تهدید و شناسایی ترافیک مشکوک می‌باشد.

بهترین روش‌ها برای امنیت شبکه‌ های بی‌سیم

برای افزایش امنیت شبکه‌ های بی‌سیم، رعایت نکاتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد مفید است:

با دوران آکادمی Cisco را حرفه‌ای آموزش ببینید و متخصص شوید.

امنیت شبکه ‌های بی‌سیم یکی از مسائل مهم در دنیای فناوری اطلاعات است. با محصولات سیسکو و دقت در بهترین روش‌های استفاده، می‌شود به‌شکل اثرگذاری این مسئله‌ها را مدیریت کرد. در آخر، درک و آگاهی از تهدیدات امنیتی در شبکه‌های بی‌سیم، اولین قدم برای نگهداری دقیق از اطلاعات و منابع شرکت‌ها می‌باشد. امنیت شبکه‌ ‌های بی‌سیم سیسکو امکان دارد به‌عنوان یک الگو برای سایر شبکه‌ها نیز باشد و کاربران را قادر سازد تا فضاهای کاری و خانگی امن‌تری داشته باشند چرا که توجه به امنیت شبکه‌ های بی‌سیم یک ضرورت انکارناپذیر می‌باشد.

بیشتر بخوانید :