بلاگ

ترفندهای بهینه‌سازی عملکرد مرکز داده ( دیتاسنتر )

بهینه‌سازی عملکرد دیتا سنتر (Data Center) یک رویکرد اساسی در مدیریت و گسترش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است. دیتا سنتر یا مراکز داده ، نبض اصلی در سازمان‌های دیجیتالی پیشرو است. از این روی، مراکز داده نیاز به توجه ویژه‌ای دارند تا از نظر کارایی، هزینه و مسائل محیط زیستی بهینه شوند. در این مقاله سایت دوران آکادمی به نگاهی خواهیم داشت به ترفندهای مؤثر برای بهینه‌سازی عملکرد دیتا سنتر. با ما همراه باشید تا این 10 نکته کاربردی را مورد بررسی قرار دهیم:

دوره آموزشی تخصصی EPI در دوران آکادمی

آکادمی دوران به شما تضمین تخصص و دریافت ترفیع شغلی می‌دهد.

با ما در ارتباط باشید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و ارتباط با کارشناسان مجرب ما تماس بپیرید.
تماس با ما

1. تجزیه و تحلیل در گام اول

آمار و داده‌ها

شناسایی نقاط ضعف

در ابتدا نیاز است که یک تحلیل کلی از موقعیت کنونی مرکز داده داشته باشید. این بررسی‌ها شامل چک کردن مصرف انرژی، مقدار ایجاد گرمایش، و بکارگیری ابزارها است. تجهیزات مانیتورینگ به‌روز، می‌توانند در این جریان کمک کنند.

از طریق تحلیل داده‌ها، نقطه ضعف‌ها و دشواری‌ها بالقوه یافت می‌شوند. این نقطه ضعف‌ها ممکن است که شامل مصرف انرژی بیش از حد، بی اثر بودن در سیستم خنک کننده ، یا تجهیزات مستهلک باشند.

2. مدیریت و کاهش مصرف انرژی

تجهیزات با بازدهی بالا

تجهیزات سرمایشی به صرفه‌تر

استفاده از تجهیزات با بازده بالا از اثرگذارترین راه‌ها برای کنترل مصرف انرژی است. مثلاً، سرورهای جدیدتر انرژی کمتری مصرف می‌کنند و تجهیزات‌ خنک کننده مدرن، تا درصد زیادی به صرفه‌جویی در هزینه انرژی شما کمک می‌کنند.

اصلاح بازدهی خنک‌کننده‌ها بسیار مهم‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید است. بکارگیری فناوری‌های نوین مثل سیستم‌های سرمایشی مایع و تهویه کنترل‌شده، به شکل چشمگیری از اتلاف انرژی شما جلوگیری می‌کند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

3. بازدهی بیشتر تهویه و سرمایش

خنک‌کننده‌های هوا و مایع

مدیریت گردش هوا

تکنولوژی‌های خنک‌کننده با جریان هوای متغیر (VAV) و سیستم‌های سرمایش مایع به کاهش مصرف انرژی و بهبود کارایی کمک می‌کنند. این سیستم‌ها توان این را دارند که دمای هوا را را در سطح مطلوب نگه دارند و از هدر رفتن سرمایش موجود جلوگیری کنند.

مدیریت درست گردش هوا در دیتا سنتر نیز بسیار مهم و قابل توجه است. استفاده از روش‌هایی مثل کانال‌های خنک‌کننده و استفاده مفید از فضای دیتا سنتر می‌تواند به بهتر کردن تهویه کمک بسزایی می‌کند.

4. هدایت در جهت بهینه‌سازی سرورها

مجازی‌سازی

مدیریت بارهای کاری

اجرایی کردن فناوری مجازی‌سازی برای کم کردن تعداد سرورها و بیشتر شدن بهره‌وری لازم است. این روش باعث مدیریت مصرف انرژی و فضای مورد نیاز می‌شود.

مدیریت بارهای کاری به افزایش توان و کم کردن زمان‌هایی که سامانه‌ها از کار می‌افتند (downtime) کمک کند. استفاده از نرم‌افزارهای مدیریتی و تکنیک‌های اتوماسیون، در اینجا می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

5. بالا بردن کیفیت ذخیره‌سازی

ذخیره‌سازی SSD

مدیریت داده‌ها

بهره گیری از درایوهای SSD به‌جای HDD می‌تواند بهبود چشمگیری در شتاب و توانایی سیستم‌های ذخیره‌سازی به‌وجود بیاورد. این تکنولوژی مخصوصاً در عملکردهایی که دسترسی فوری داده‌ها را در اولویت خود قرار می‌دهند، به شدت مفید است.

بهینه‌سازی شکل مدیریت داده‌ها، به‌عنوان مثال استفاده از فناوری‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر شبکه (NAS) و سیستم‌های ذخیره‌سازی مقیاس‌پذیر، می‌تواند به بهبود عملکرد کمک کند.

بهینه سازی عملکرد مرکز داده

6. استفاده از تکنولوژی‌های نوآورانه

ابزارهای مانیتورینگ پیشرفته

تکنولوژی ابری

تجهیزات مانیتورینگ و کنترل بر زیرساخت‌های دیتا سنتر (DCIM) اختلالات پیچیده را تا حدود زیادی آسان می‌کنند. این تجهیزات شما را قادر می‌سازند تا کارکردها را با تمرکز بیشتری زیر نظر داشته باشید و تنظیمات موردنظر خود را پیاده‌سازی کنید.

این روزها کمک گرفتن از رایانش ابری برای اغلب فناوری‌های دیجیتال کارساز است. در این مورد نیز فضای ابری می‌تواند به بهینه سازی دیتا سنتر کمک کند. این خدمات به شما امکان می‌دهند تا منابع را به‌طور مؤثرتر مدیریت کنید و از صرف هزینه‌های مازاد، جلوگیری کنید.

7. مدیریت و نگهداری منظم

برنامه‌ریزی نگهداری

تکنولوژی‌های خودکارسازی

نگهداری مستمر، منظم و پیشگیرانه از تجهیزات مرکز داده، این امکان را فراهم می‌سازد تا پیشگیری از مشکلات غیرمنتظره میسّر شود. سازماندهی و برنامه‌ریزی جهت ترمیم و بازسازی و نگهداری به‌صورت مستمر نیز به‌قدری مهم است که نباید از آن غافل شد.

بهرهگیری از تکنولوژی‌های خودکارسازی برای نگهداری و مدیریت سیستم‌ها قطعاً به کمتر کردن اشتباهات و بالابردن کارایی کمک می‌کند.

با آکادمی دوران متخصص شو و ترفیع شغلی بگیر!!

8. راهکارهای امنیتی

سیستم‌های مانیتورینگ و محافظت

آموزش امنیتی

اجرا کردن عملیات امنیتی پیشرفته و راه‌های نگهداری در مقابل تهدیدات سایبری، این امکان را می‌دهد تا حفظ سلامت و امنیت داده‌ها ساده‌تر شود. این سیستم‌ها به‌شکل پیوسته فعالیت‌های مشکوک را شناسایی و در صورت خطر، به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.

آموزش و انتقال دانش به کارکنان درمورد تهدیدات امنیتی و روش‌های حفاظتی نیز کمک مفیدی به جلوگیری از نقض‌های امنیتی می‌کند.

9. آموزش و توانمندسازی کارکنان

برنامه‌های آموزشی

توانمندسازی

سرمایه‌گذاری برای آموزش کارمندان و بالا بردن دانش فنی آنها یقیناً به بهبود عملکرد مرکز داده کمک می‌کند. آموزش‌های مرتبط برای بهینه سازی دیتا سنتر در دوران آکادمی باعث می‌شود تا کارکنان با فناوری‌های جدید آشنا شوند و سطح فنی خود را بالا ببرند.

توانمندسازی و یا کارآموزی در دوران آکادمی برای کارکنان، جهت توانایی در تصمیم‌گیری سریع و موثر در مقابله با تهدیدات، به بهبود عملکرد دیتا سنتر کمک می‌کند.

10. سنجش و سپس بهبود مستمر

بازخورد و ارزیابی

نوآوری و به‌روز‌رسانی

استفاده از روش‌های ارزیابی مرتب و بازتاب مداوم می‌تواند به شناخت نقطه ضعف‌ها و اجرایی سازی راهکارهای بهبود عملکرد کمک کند. این روال باید به‌طور مستمر انجام شود تا بهینه سازی دیتا سنتر متوقف نشود.

به‌روز‌رسانی فناوری‌ها و روندها به‌طور مستمر به حفاظت و بهتر شدن کارکرد دیتا سنتر کمک می‌کند. آگاهی از آخرین نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های به‌روز جهانی به بهینه‌سازی دیتا سنتر کمک شایانی می‌کند.

بهینه سازی مرکز داده، درها را به روی عملکرد بالاتر، صرفه‌جویی در هزینه، حفاظت از محیط زیست، امنیت و مقیاس‌پذیری باز می‌کند. تاسیسات کم مصرف به سادگی کارهای بیشتری را با هزینه کمتر انجام می‌دهند. استراتژی‌های بهینه‌سازی مرکز داده کرد می‌توانند به غلبه بر مشکلات فناوری قدیمی کمک کنند. مراکز داده سنتی صرفاً برای حفظ عملکرد خود، مقدار زیادی از منابع را تخلیه می‌کنند. شما می‌توانید برای مدیریت مرکز داده (دیتاسنتر) با آموزش‌های دوران آکادمی به‌روز باشید.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403