تفاوت ذخیره سازی NAS و SAN

کسب‌وکارها برای نگهداری از اطلاعات دیجیتالی مهم خود به سیستم‌های ذخیره سازی (storage) داده‌‌ها ی قابل اعتماد نیاز دارند. دو مورد از رایج‌ترین انواع ذخیره‌سازی، storage area networks یا شبکه‌های ذخیره‌سازی (SAN) و networked attached storage یا ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) هستند. این دو سیستم ذخیره سازی از جانب موسسه آموزشی CompTIA در اختیار علاقه‌مندان دوره ذخیره سازی SAN و NAS قرار می‌گیرند. در حالی که هر دو روش شباهت‌های مشترکی دارند، تفاوت‌های آنها موقعیت‌هایی را ایجاد می‌کند که در شرایط مختلف، یکی از آن‌ها را ایده‌آل می‌کند.

در این پست دوران آکادمی ، تفاوت‌های ذخیره سازی SAN و NAS را مورد بحث قرار خواهیم داد.

دوره آموزشی Storage Plus در دوران آکادمی

آکادمی دوران برگزارکننده دوره‌های تخصصی کامپتیا

مشاهده دوره ذخیره‌سازی

مقایسه ذخیره‌سازی SAN و NAS

ذخیره سازی SAN و NAS

SAN و NAS دارای برخی شباهت‌ها هستند، مانند توانایی آنها برای ذخیره‌سازی داده‌ها با سطحی از افزونگی و در عین حال دسترسی گسترده به منابع دیجیتال کل سازمان. با این حال، تمایزات قابل توجهی نیز دارند. درک تفاوت بین NAS و SAN می‌تواند به تصمیم گیرندگان یک شرکت کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام یک برای موقعیت مطلوب افراد و سازمان‌ها بهتر است.

سرعت

هنگام مقایسه این دو فضای ذخیره‌سازی داده‌ از نظر سرعت، باید گفت SAN سرعت بیشتری دارد. در حالی که NAS سرعتی تا 1 گیگابایت در ثانیه ارائه می‌دهد، SAN داده‌ها را با سرعت 2-128 گیگابایت در ثانیه ارسال می‌کند. افزایش سرعت SAN به‌دلیل استفاده از کابل‌های فیبر نوری است که داده‌ها را به‌شکل پالس‌های نور منتقل می‌کند. NAS از اتصال اترنت استفاده می‌کند که برای بسیاری از مشاغل کوچک و متوسط ​​به اندازه کافی سریع است، اما برای شرکت‌های بزرگ یا شرکت‌هایی که خدمات آنلاین ارائه می‌دهند بسیار کند است.

طراحی شبکه

NAS و SAN از انواع مختلفی از شبکه‌ها استفاده می‌کنند. NAS بر روی یک شبکه انتقال/پروتکل اینترنت (TCP/IP) عمل می‌کند، در حالی که SAN از شبکه کانال فیبر استفاده می‌کند. یک کانال فیبر پیچیده‌تر است و بازهم امکان سرعت بیشتر را فراهم می‌کند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

پروتکل

NAS و SAN از پروتکل‌های ارتباطی متفاوتی استفاده می‌کنند. پروتکل ارتباطی، پارامترهای ارتباط بین دستگاه‌ها را در یک شبکه تعیین می‌کند.

SAN از سه پروتکل اصلی با چند مورد فرعی استفاده می‌کند

سیستم فایل شبکه (NFS)، سیستم فایل اینترنتی مشترک (CIFS) یا پروتکل انتقال متن فوق العاده (HTTP). NFS و CIFS به دستگاه‌ها اجازه می‌دهند تا به فایل‌های شبکه، مانند فایل‌های محلی دسترسی داشته باشند. HTTP داده‌ها را برای بهبود امنیت سایبری رمزگذاری می‌کند. این سیستم ممکن است از ترکیبی از این سه برای گسترش دامنه سرورهایی که می‌تواند با آنها متصل شود استفاده کند.

NAS از یکی از سه پروتکل استفاده می‌کند

از پروتکل‌هایSmall Computer System Interface (SCSI)، Internet Small Computer Systems Interface (iSCSI) یا Fiber Channel over Ethernet (FCoE) استفاده می‌کند. SCSI به سرورها اجازه می‌دهد تا با دستگاه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند. FCoE و iSCSI دسترسی SCSI را از طریق کانال فیبر یا TCP/IP کنترل می‌کنند.

افزونگی

یک سیستم ذخیره‌سازی داده زمانی که داده‌ها را در بیش از یک مکان ذخیره می‌کند بیش از حد لزوم عمل می‌کند. اما افزونگی کم در صورت خرابی بخشی از سیستم، داده‌ها را از دسترس خارج می‌کند.

SAN به‌دلیل گنجاندن چیدمان دیسک متعدد، نسبت به خطاها مقاوم است و آن را به چندلایه‌ترین سیستم ذخیره‌سازی تبدیل می‌کند. اگر یکی از کار بیافتد، داده‌ها می‌توانند از بقیه آن‌ها منتقل شوند. NAS مقدار کمی افزونگی ارائه می‌دهد زیرا جعبه هارد دیسک حاوی دیسک‌های متعددی است. با این حال، سیستم‌های NAS دارای یک «نقطه شکست» هستند. اگر یک قسمت از کار بیافتد، کل سیستم از کار می‌افتد.

مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری یک ویژگی ارزشمند برای هر فناوری است. مقیاس‌پذیری به‌طور مستمر نیاز به تغییر دارد، بنابراین به داشتن یک سیستم ذخیره‌سازی داده انعطاف‌پذیر کمک می‌کند. SAN به‌دلیل توانایی افزودن دیسک به چیدمانِ دیسک، مقیاس‌پذیرترین نوع است که به کسب و کارها اجازه می‌دهد عملکرد و ظرفیت ذخیره سازی سیستم‌های SAN خود را گسترش دهند. سیستم‌های NAS مقیاس‌پذیری محدودی را ارائه می‌دهند.

سهولت استفاده

NAS ساده‌ترین نوع سیستم ذخیره سازی داده برای استفاده و مدیریت است. کسب و کارهای کوچک می‌توانند در عرض چند دقیقه سیستم NAS را راه اندازی و همگام‌سازی کنند. راه اندازی یک سیستم SAN پیچیده‌تر است و به انواع مختلفی از مدیریت فیزیکی و مجازی نیاز دارد. اکثر شرکت‌هایی که از SAN استفاده می‌کنند یک بخش داخلی IT با تجربه را استخدام می‌کنند یا خدمات مدیریت فناوری اطلاعات را برون سپاری می‌کنند.

دوره‌های آموزشی +Storage در آموزشگاه آکادمی دوران

شامل مباحث پایه تا پیشرفته است که به دانشجویان کمک می‌کند تا به صورت عملی با مفاهیم مختلف ذخیره‌سازی در Storage Plus آشنا شوند.

CompTIA تلاش کرده است تا انتخاب‌های متنوعی برای سیستم ذخیره سازی داده مناسب در دسترس قرار دهد. در مجموع طبق مقایسه‌ای که دوران آکادمی بین ذخیره سازی NAS و SAN انجام داده است؛ NAS انتخاب ایده‌آلی برای مشاغل کوچک و متوسط ​​است، در حالی که SAN سرعت و ظرفیت مورد نیاز بزرگترین شرکت‌ها را فراهم می‌سازد.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403