بلاگ

سه گانه CIA و اهمیت آن در امنیت داده‌ها

امنیت یک نکته کلیدی برای هر استراتژی تداوم کسب‌و‌کار و بازار است. سه گانه سیا (The CIA (Triad یک مدل امنیتی در ccnp security است که از سه اصل حیاتی امنیت اطلاعات تشکیل شده است: «محرمانه بودن»، «یکپارچگی» و در «دسترس بودن». این مدل به‌طور گسترده توسط سازمان‌ها برای اجرای کنترل‌ها و سیاست‌های امنیتی مناسب استفاده می‌شود.

یکی از بهترین آموزشگاه‌ها برای گذراندن دوره‌های آموزشی CCNP Security، دوران آکادمی است. دانشجویان در این دوران با فرصت‌های بیشتری برای یادگیری و تمرین روبرو هستند و می‌توانند از این فرصت‌ها برای تقویت مهارت‌های خود در زمینه امنیت  شبکه بهره ببرند.

تعریف CIA و عبارت محرمانگی ،یکپارچگی و در دسترس بودن

سه گانه CIA یک مدل معیار در امنیت اطلاعات است که برای کنترل و ارزیابی نحوه مدیریت داده ها در زمان ذخیره، انتقال یا پردازش توسط یک سازمان طراحی شده است.

CIA درواقع مخفف سه کلمه‌ی:

دوره آموزشی ccnp security

این سه مورد به شکل مختصر CIA تعبیر می‌شوند و در آموزش‌های ccnp و امنیت برای دانش‌پذیران به شکل ترجمه فارسیِ آن و به‌صورت کامل ادا می‌شوند.

این چارچوب که طبق CCNP Security است، در خدمت ترسیم اهداف و مقاصد برنامه امنیتی است و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در برابر تهدیداتی مانند نقض/نشت داده‌ها، حملات بدافزار، فیشینگ، به خطر افتادن حساب/ اعتبار، حملات مبتنی بر وب و غیره دفاع کنند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

مفاهیم محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن

محرمانگی

این اصل در چارچوب CCNP Security، نیاز به محافظت از اطلاعات حساس و خصوصی در برابر دسترسی غیرمجاز را برطرف می‌کند. این ممکن است شامل سوابق مالی، طرح‌های تجاری، اطلاعات شناسایی شخصی شماره تلفن شخصی، رمز عبور و… باشد.

یکپارچگی

این جزء از سه گانه سیا تضمین می‌کند که داده ها صحیح، معتبر و قابل اعتماد هستند. به عبارت دیگر، تضمین می‌کند که داده ها دستکاری نشده اند. بنابراین می‌توان به آنها اعتماد کرد.

در آموزش CCNP دوران آکادمی یاد خواهید گرفت تا یکپارچگی داده‌ها را چگونه می‌توان از طریق رمزگذاری، هش، امضای دیجیتال، گواهی دیجیتال، سیستم‌های تشخیص نفوذ، ممیزی، کنترل نسخه، احراز هویت و کنترل‌های دسترسی حفظ کرد.

دردسترس بودن

این اصل تضمین می‌کند که سیستم‌ها، برنامه‌ها و داده‌ها در صورت نیاز برای «کاربران مجاز» قابل دسترسی هستند. شبکه‌ها، سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی باید دائماً فعال و در حال اجرا باشند تا اطمینان حاصل شود که فرآیندهای مهم تجاری بدون وقفه هستند.

دوره آموزش ccnp اشاره به این دارد که در دسترس بودن سیستم‌های داده شدیداً مرتبط با خطای انسانی، خرابی سخت افزار، خرابی نرم افزار، خرابی شبکه، قطع برق، بلایای طبیعی و حملات سایبری است.

مهمترین بخش از سه گانه cia چیست؟

بسته به اهداف امنیتی سازمان، صنعت، الزامات نظارتی یا ماهیت کسب و کار آنها، یکی از این اصول ممکن است بر سایر اصول اولویت داشته باشد:

ccnp security

با دوران آکادمی مجازی‌ سازی CCNP SECURITY را حرفه‌ای آموزش ببینید و متخصص شوید.

اهمیت سه گانه سیا چیست؟

سه گانه سیا پایه اصلی توسعه سیستم‌ها و سیاست‌های امنیتی برای سازمان‌ها را تشکیل می‌دهد. دوره آموزش ccnp نقش مهمی در ایمن نگه داشتن داده‌های شما در برابر تهدیدات سایبری رو به رشد ایفا می‌کند. هنگامی که یک حادثه امنیتی، مانند سرقت داده یا نقض امنیت رخ می‌دهد، تصور می‌شود که یک سازمان در اجرای مناسب یک یا چند اصل از این اصول ناموفق بوده است. سه اصل محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن  برای امنیت اطلاعات حیاتی است زیرا وضعیت امنیتی را تقویت می‌کند.

نقطه مقابل محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن

دوره ccnp دوران آکادمی شما را از عواقب عدم رعایت این اصول آگاه می‌کند؛ نقطه مقابل محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن، افشا، تغییر و تخریب است.

  • افشا: زمانی که یک طرفِ غیر مجاز به اطلاعات شما دسترسی پیدا می‌کند.
  • تغییر: زمانی که داده‌ها کم و کاست یا تغییر را تجربه ‌کنند.
  • تخریب: زمانی که داده‌ها، سیستم‌ها یا برنامه‌ها از بین می‌روند یا غیرقابل دسترس می‌شوند.

هر حمله سایبری تلاش می‌کند حداقل یکی از ویژگی‌های سه گانه CIA را نقض کند. داشتن درک کامل از این مدل امنیت اطلاعات، کمک می‌کند تا خطرات را بهتر شناسایی کرده و از طریق سیاست‌های امنیت سایبری مناسب و اقدامات کاهشی، از شبکه‌های خود در برابر فعالیت‌های غیرمجاز محافظت کنند. در دوره آموزش امنیت دوران آکادمی هر ویژگی از این  سه‌گانه نشان دهنده یک جزء حیاتی از امنیت اطلاعات است.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403