بلاگ

مجازی‌سازی دیتاسنتر چیست؟

با توسعه فناوری و احساس نیاز به بازدهی بیشتر منابع، مجازی‌سازی دیتاسنتر سیسکو به یکی از ارکان اصلی مدیریت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات تبدیل شده است. بدون شک در مجازی سازی دیتا سنتر ، داشتن مهارت CCNP Data Center نیز دارای اهمیت است. مدرک دوره آموزش CCNP Data Center در این زمینه بسیار پرکاربرد است. اما مجازی‌سازی دیتاسنتر چیست و چه اثرگذاری‌ای بر روی راندمان و مدیریت اطلاعات دارد؟ در این مقاله دوران آکادمی ، به تفصیل این مفهوم و ارزش آن در مجازی سازی دیتاسنتر می‌پردازیم.

تعریف مجازی سازی دیتا سنتر

مجازی سازی دیتا سنتر مجموعه تکنیک‌هایی است که در آن منبع‌های فیزیکی یک دیتاسنتر به شکل مجازی و با همراهی نرم‌افزار مدیریت می‌گردد. این پروسه شامل بخش‌بندی منابع فیزیکی مثل سرورها، شبکه‌ها و ذخیره‌سازها به تعدادی از واحدهای مجازی است که به شکل جداگانه از همدیگر کار می‌کنند. به زبان ساده‌تر، مجازی‌سازی دیتاسنتر این توانایی را برای شما ایجاد می‌کند که تعداد زیادی از محیط‌های مجازی را بر روی یک بستر فیزیکی یکتا (واحد) اجرا کنید. برای داشتن تسلط بر این تکنیک‌ها، داشتن گواهینامه دوره‌های CCNP Data Center اهمیت زیادی دارد.

مزایای مجازی‌سازی دیتاسنتر

مجازی سازی دیتا سنتر برتری‌ها‌ زیادی دارد که در ادامه این مقاله به اصلی‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

مجازی سازی دیتا سنتر

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه

با مجازی‌سازی، خواهید توانست تا به‌شکل تاثیرگذارتری از مرجع‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. بنابراین به تجهیزات و ابزارهای فیزیکی بسیار کمتری نیاز خواهد شد. این مساله به کم شدن صرف مخارج برای سخت‌افزار و صرفه‌جویی در مصرف انرژی یاری می‌کند.

ریکاوری فوری بعد از بحران

با بهره‌گیری از مجازی‌سازی، توانایی ساخت نسخه‌های پشتیبان و ریکاوری فوری داده‌ها در مواقع بروز مشکل فراهم می‌شود. این مساله سبب می‌شود تا اتِکا و اطمینان بر پشتیبانی بیشتر شود. و بعد از وقوع یک حادثه، جریان‌های کاری سازمان حتی در شرایط بحرانی هم از کار نیافتد.

انعطاف‌پذیری زیاد

محیط‌های مجازی به‌راحتی قابل تنظیم و تغییر هستند. این قابلیت باعث می‌شود که سازمان‌ها بتوانند به سرعت به نیازهای جدید پاسخ دهند و منابع خود را بر اساس نیازهای متغیر تنظیم کنند.

گردش کار آسان‌تر

با به‌کارگیری ابزارهای مدیریت مجازی‌سازی، کاربری و بازبینی بر منبع‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد. این وسیله‌ها برای ادمین‌های سیستم این امر را ممکن می‌سازد که عملکرد و استفاده از منابع را به‌شکل متمرکز مدیریت کنند. مدیریت این تجهیزات و ابزارها با داشتن مهارت یا گواهینامه دوره CCNP Data Center ارتباط مستقیم دارد.

تکنولوژی‌های مورد استفاده در مجازی سازی دیتا سنتر

برای پیاده‌سازی مجازی‌سازی دیتاسنتر ، از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است:

1. مجازی‌سازی سرور

این فناوری امکان این را فراهم می‌کند تا تعداد زیادی سیستم عامل و برنامه را بر روی بستر یک سرور فیزیکی اجرا کنید. مجازی‌سازی سرور این امکان را ایجاد می‌کند تا استفاده کارامد‌تری از منابع سرور داشته باشید و مخارج اضافی مرتبط با سرورها را تا حدود زیادی حذف کنید.

2. مجازی‌سازی ذخیره‌ساز

«ذخیره‌ساز» در مجازی سازی این امر را برای شما ممکن می‌سازد تا منبع‌های ذخیره‌سازی فیزیکی را به‌شکل مجازی و مطابق با ضرورت، توزیع کنید. این فرآیند انعطاف‌پذیری و مدیریت داده‌ها را بهتر می‌کند.

3. مجازی‌سازی شبکه

در استفاده این فناوری، شبکه‌های مجازی می‌توانند به‌شکل جداگانه از شبکه‌های فیزیکی کار کنند. این امر باعث بالا رفتن امنیت و بهتر شدن کارایی شبکه‌ها می‌گردد.

وظیفه CCNP DATA Center در مجازی‌سازی

یکی از رویکردهای حیاتی، مجازی سازی دیتا سنتر دیتاسنتر است. مدرک دوره آموزش CCNP DATA Center (Cisco Certified Network Professional Data Center) در این زمینه موثر است. این مدرک نشانگر توانمندی ماهرانه در طرح‌ریزی، اجرا و گرداندن ساز و کار‌های دیتاسنتر است.

کاربرد اصلی دوره CCNP DATA Center

افرادی که مدرک دوره CCNP DATA Center را دارند، توانایی این را دارند تا به‌طور تاثیرگذاری مجازی‌سازی دیتاسنتر را کنترل کنند و ایرادات پیچیده شبکه‌های دیتاسنتر را برطرف کنند. آن‌ها قادر هستند تا از فناوری‌های مجازی‌سازی به بهترین حالت ممکن به‌کار بگیرند و منابع را در دیتاسنترها به مطلوب‌ترین حالت ممکن برسانند.

با آکادمی دوران متخصص شو و ترفیع شغلی بگیر!!

دیدگاه‌های کلی

با وجود مزیت‌های فراوان، مجازی‌سازی دیتاسنتر با مشکلاتی نیز رو به رو می‌باشد. یک نمونه از این چالش‌ها، امنیت داده‌ها می‌باشد. به این دلیل که امکان دارد منابع مجازی، به اشتراک گذاشته شوند، نگهداری و مراقبت از داده‌ها و ممانعت از دسترسی‌های غیرمجاز بسیار حساس و مهم است. علاوه بر این، بهینه‌سازی عملکرد و پیشگیری از مسائل مرتبط به منابع مشترک هم از دیگر ملاحظات مهم در مجازی‌سازی دیتاسنتر است.

مجازی‌سازی دیتاسنتر به‌عنوان یک راه‌کار مهم و اساسی در مدیریت منابع فناوری اطلاعات معروف است که مزیت‌های بسیار زیادی مثلاً صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش انعطاف‌پذیری و بهتر شدن مدیریت را به‌همراه دارد. بکارگیری فناوری‌های گوناگون مجازی‌سازی و استفاده از تخصص‌های حرفه‌ای مانند شرکت در دوره CCNP DATA Center می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا به‌شکل تاثیرگذارتر، منابع خود را مدیریت کنند و راندمان کاری بالاتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403