بلاگ

مدیریت ریسک در امنیت اطلاعات سازمانی با Splunk

مدیریت امنیت سازمانی با Splunk یا در معنای علمی: Splunk Enterprise Security (ES) یک راه حل پیشرفته اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد (SIEM) است. در واقع ابزارها را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا تهدیدات امنیتی را در لحظه مدیریت کرده و به‌طور موثر به آنها پاسخ دهند. Splunk با استفاده از یک رویکرد مبتنی بر داده، حجم زیادی از داده‌ها را از منابع مختلف تجزیه و تحلیل می‌کند و از شناسایی جامع تهدید و پاسخ به حادثه اطمینان می‌دهد.

یکی از بهترین آموزشگاه‌ها برای گذراندن دوره‌های آموزشی Splunk، دوران آکادمی است. دانشجویان در این دوران با فرصت‌های بیشتری برای یادگیری و تمرین روبرو هستند و می‌توانند از این فرصت‌ها برای تقویت مهارت‌های خود در زمینه امنیت بهره ببرند.

تاریخچه مختصری از Splunk

Splunk در سال 2003 توسط راب داس و اریک سوان تأسیس شد که هدف آنها ارائه راه حلی برای «غارهای اطلاعاتی» است که سازمان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. نام Splunk از اصطلاح «spelunking» گرفته شده است، که اصطلاحی است برای توصیف سرگرمی کاوش در غارها. بنیانگذاران این فناوری را برای ایجاد موتور جستجویی توسعه دادند که می‌تواند فایل‌های ذخیره شده در زیرساخت سیستم را ثبت کند. آنها قصد داشتند آن را به‌صورت انبوه به بازار عرضه کنند تا حدی که حتی این فناوری در مدیریت امنیت سازمانی با Splunk به کار گرفته شود.

اولین نسخه Splunk در سال 2004 راه‌اندازی شد و به تدریج در مدیریت امنیت سازمانی فزآینده محبوبیت یافت.

چرا به Splunk نیاز داریم؟

مدیریت ریسک در امنیت اطلاعات سازمانی با Splunk

Splunk به‌ویژه به‌دلیل عملکرد و مقیاس‌پذیری بالا و همچنین روش نوآورانه‌ای که در آن داده‌ها را جمع‌آوری و ارائه می‌کند مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، راه اندازی و مدیریت این فناوری می‌تواند بسیار پیچیده باشد. Splunk تجزیه و تحلیل قدرتمندی را ارائه می‌دهد که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌های خود را راحت‌تر و سریع‌تر تجزیه و تحلیل کنند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

موارد استفاده مدیریت امنیت سازمان با Splunk

پاسخ اتوماتیک به حادثه

یکپارچه‌سازی اطلاعات تهدید

اتوماسیون گزارش انطباق

هماهنگی امنیتی

مدیریت ریسک در امنیت اطلاعات سازمانی با Splunk

پاسخ اتوماتیک به حادثه

Splunk برای شرکت‌هایی که شبکه‌های گسترده دارند، پاسخ به حوادث شناسایی شده را خودکار می‎‌کند. هنگامی که یک نقض امنیتی یا ناهنجاری شناسایی می‌شود، Mindflow گردش‌های کاری از پیش تعریف‌شده را راه‌اندازی می‌کند و اقدامات مهار و اصلاح فوری را در نقاط پایانی متعدد ممکن می‌سازد.

مدیریت ریسک در امنیت اطلاعات سازمانی با Splunk

یکپارچه‌سازی اطلاعات تهدید

Splunk با پلتفرم‌های اطلاعاتی خود، جلوگیری از تهدیدات خارجی را تسهیل می‌کند. این به سازمان‌های بزرگ اجازه می‌دهد تا داده‌های امنیتی خود را با اطلاعات متنی غنی‌سازی کنند و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و استراتژی‌های دفاعی فعال‌تر را ممکن می‌سازد.

مدیریت ریسک در امنیت اطلاعات سازمانی با Splunk

اتوماسیون گزارش انطباق

مدیریت امنیت سازمانی با Splunk تولید گزارش‌ها منطبق بر اساس داده‌ها را خودکار می‌کند. گزارش‌دهی منسجم و به‌موقع را تضمین می‌کند که برای پایبندی به استانداردهای نظارتی در سراسر حوزه‌های سایبری و واحدهای تجاری متعدد ضروری است.

مدیریت ریسک در امنیت اطلاعات سازمانی با Splunk

هماهنگی امنیتی

ادغام شیوه‌های امنیتی در فرآیندهای DevOps را ساده می‌کند. بررسی خودکار و هشدارهای مدیریت امنیت سازمانی Splunk در چرخه عمر توسعه، نظارت مستمر امنیتی و پاسخ سریع را تضمین می‌کند، که برای سازمان‌هایی که فعالیت‌های توسعه نرم‌افزار گسترده را مدیریت می‌کنند، حیاتی است.

با دوران آکادمی مجازی‌ سازی Splunk را حرفه‌ای آموزش ببینید و متخصص شوید.

مزایای کلیدی Splunk عبارتند از:

  1. ایجاد گزارش‌های تحلیلی از طریق تصاویر و نمودارها و اشتراک‌گذاری آن با کاربر.
  2. پیاده‌سازی و مدیریت امنیت سازمانی با Splunk برای سازمان‌ها.
  3. توان جمع‌آوری اطلاعات مفید در داده‌های سازمان‌ها بدون اینکه کاربران آن را شناسایی کنند.
  4. تشخیص جستجوها و برچسب‌ها که به‌عنوان اطلاعات مهم، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا سیستم‌های خود را هوشمندتر کنند.
  5. تضمین نتایج سریع تا کاربران زمان کمتری را برای عیب‌یابی و حل مشکلات صرف کنند.
  6. قادر ساختن سازمان برای استفاده از هوش مصنوعی (AI) در استراتژی‌های داده‌های خود.
  7. توانایی جمع‌آوری هر شکلی از داده‌ها، از جمله فرمت‌های CSV، JSON و گزارش برای مدیریت امنیت سازمانی با Splunk.

معایب رایج مدیریت امنیت سازمانی با Splunk

  • استقرار Splunk هنگام مدیریت حجم زیادی از داده‌ها می‌تواند پر هزینه باشد.
  • بهینه‌سازی جستجوها برای بهبود سرعت می‌تواند مشکل و غیرعملی باشد.
  • داشبورد اسپلانک به اندازه ابزارهای دیگر مانند Tableau قابل اعتماد نیست.
  • ابزارهای منبع باز دائماً به‌دنبال جایگزینی Splunk هستند.

اسپلانک «اولین نرم‌افزار تحلیل لاگ» بود که وارد بازار شد و همچنان در مدیریت امنیت سازمانی با Splunk پیشرو بازار باقی مانده است.  Splunk، داده‌های تولید شده توسط ماشین را به بینش‌های عملی و نمودارها و نمودارهای بصری ساده برای درک تبدیل می‌کند.

Splunk از طریق یک فورواردر کار می‌کند که داده‌ها را از ماشین‌های راه دور جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به یک فهرست ارسال می‌کند. در آخر کاربران نهایی از طریق سر جستجو (search head) با Splunk تعامل می‌کنند، که آنها را قادر می‌سازد تا داده‌ها را جستجو، تجزیه و تحلیل و تجسم کنند.

بیشتر بخوانید :