بلاگ

مقایسه زبان برنامه نویسی جاوا و پایتون

آیا در یک دوراهی مهم بین برنامه‌ نویسی پایتون و جاوا قرار گرفته‌اید؟ با دوران آکادمی همراه باشید تا مقایسه جاوا و پایتون را در مفیدترین حالت ممکن به شما ارائه دهد. ما مقایسه پایتون و جاوا را در این مقاله به‌دقت مقایسه کرده‌ایم. از جمله سهولت استفاده، قابلیت حمل، سرعت، موارد استفاده و موارد اساسی دیگر. در پایان این وبلاگ، درک کاملی از این زبان‌ها خواهید داشت.

چه یک شخص مبتدی باشید که به‌دنبال آموزش برنامه‌نویسی است یا یک برنامه‌نویس با تجربه که به‌دنبال توسعه دانش خود است، مقایسه جاوا و پایتون گام مهمی است. این مقاله دوران آکادمی عمیقاً به نقاط قوت و ضعف هر دو زبان می‌پردازد. امیدوارم به شما کمک کنیم تا انتخاب درستی داشته باشید.

مقایسه جاوا و پایتون

دوران آکادامی دوره‌های حرفه‌ای و تخصصی برنامه‌نویسی java و Python به‌همراه اعطای گواهینامه بین‌المللی ارائه می‌دهد.

پایتون چیست؟

Python یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، همه‌منظوره و تفسیر شده است. پایتون در سال 1991 توسعه و منتشر شد. زبان قدرتمندی که می‌توانید به‌سرعت آن را یاد بگیرید، کدنویسی کنید و اشکال زدایی کنید.

پایتون یک زبان جدید و در حال تکامل است. این یک زبان برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار به‌دلیل سبک کدنویسی زیبای آن است. همچنین سینتکس با کاربری آسان، مجموعه‌ای غنی از کتابخانه‌ها و ابزارها و موارد دیگر را فراهم می‌کند. علاوه بر این، پایتون به‌دلیل بهره‌وری بالا، مقیاس‌پذیری، قابلیت حمل، معروف است.

جاوا چیست؟

جاوا در سال 1995 منتشر شد. Java زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و همه‌منظوره دیگری است که از توسعه برنامه‌های ایمن جاوا مبتنی بر OOP پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که جاوا محیط اجرای مخصوص به‌ خود را دارد که با نام JRE یا Java Runtime Environment شناخته می‌شود، در واقع می‌شود گفت که یک پلتفرم است.

اگرچه جاوا مدت‌هاست در حال توسعه نرم‌افزار بوده است، اما هنوز درحال پیشرفت است. جاوا دارای ماشین مجازی است که توسعه اپلیکیشن‌های بین پلتفرمی را ساده می‌کند. این بسیار قابل حمل است، بنابراین می‌تواند بر روی پلتفرم‌های مختلف مانند MacOS، Windows و چندین نسخه از سیستم عامل یونیکس اجرا شود.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

مقایسه پایتون و جاوا: کدام یک بهتر است؟

در حالی که پایتون و جاوا هر دو، زبان‌هایی قوی با ویژگی‌های استثنایی هستند، اما تفاوت‌های خود را دارند. دوران آکادمی ؛ برگزارکننده دوره‌ های آموزش جاوا و پایتون ، شش مورد مهم مقایسه جاوا و پایتون را در زیر برای شما شرح داده است:

  • سهولت استفاده

    پایتون، سینتکس ساده‌ای دارد و از فاصله‌گذاری برای جداسازی بلوک‌های کد استفاده می‌کند. بنابراین می‌توانید کدها را تمیز و خوانا بنویسید. برای پایان دادن به دستورات اجرایی در پایتون نیازی به استفاده از نقطه ویرگول ندارید. می‌توانید برنامه‌های پایتون را در چند خط بنویسید که در زبان‌های دیگر دشوار است. به‌طور خلاصه، پایتون یک زبان برنامه‌نویسی مبتدی است. از سوی دیگر، جاوا نیز زبانی آسان برای نوشتن، کامپایل و اشکال‌زدایی است. اما برای جدا کردن بلوک‌های کد در جاوا از بریس‌های نسبتاً درهم‌ریحته استفاده می‌شود. شما باید تلاش کنید تا کد قابل خواندن باشد. جاوا نیاز به چندین خط کد دارد، حتی برای یک منطق ساده. برخلاف جاوا، برای پایان دادن به دستورات اجرایی در پایتون باید از نقطه ویرگول استفاده کنید.

خوانایی کد و قالب‌بندی در پایتون عالی است بنابراین، پایتون برنده نبرد در مورد سهولت و استفاده است.

  • عملکرد

    پایتون یک زبان پویا است. همچنین پایتون یک زبان تفسیری است. پایتون به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا متغیرها را بر اساس نیاز خود تغییر دهند. اگرچه تایپ پویا، کدهای پایتون را بسیار خوانا، آسان و دقیق می‌کند، اما ماهیت آن در طول زمان اجرا تعیین می‌شود. در نتیجه اجرای برنامه کندتر می‌شود. در مقابل، جاوا یک زبان تایپ ایستا است. بنابراین، شما نمی‌توانید نوع متغیرها را تغییر دهید. قبل از استفاده باید متغیرها را با نوع داده آنها تعریف کنید. از آنجایی که متغیرها از قبل در طول زمان کامپایل تعریف شده‌اند، اجرای برنامه بسیار سریعتر از پایتون است. علاوه بر این، جاوا از هیچ مفسری استفاده نمی‌کند و پردازنده، زمان و حافظه کمتری برای اجرای برنامه نیاز دارد.

جاوا بسیار سریعتر از پایتون است. از این رو، در مقایسه جاوا و پایتون پیروز است.

  • قابلیت اجرا و انعطاف

    پایتون می‌تواند بر روی هر سیستم عاملی اجرا شود. کتابخانه‌های پایتون نیز قابل حمل هستند. شما می‌توانید از کدهای پایتون در هر پلتفرمی به‌طور یکپارچه استفاده کنید. با این حال، پلتفرم باید یک کامپایلر برای تبدیل کدهای پایتون به کدهای بومی داشته باشد. برعکس، کامپایلر جاوا ابتدا کدهای جاوا را به بایت کد تبدیل می‌کند. به لطف ماشین مجازی جاوا، نیاز به استفاده از مبدل کد برطرف شده است. اگر پلتفرم دارای JVM باشد، می‌تواند بایت کدها را اجرا کند. بنابراین، برنامه‌های جاوا می‌توانند بر روی هر سیستم عاملی، یکپارچه اجرا شوند.

هر دو زبان برنامه‌نویسی قابلیت اجرا رو سیستم‌های مختلف دارند. با این حال، جاوا به دلیل JVM برتری نسبی به پایتون دارد.

  • امنیت

    از آنجایی که پایتون، سینتکس ساده‌ای دارد و اشکال‌زدایی آن آسان است، خطاهای کدنویسی را به حداقل می‌رساند. پایتون همچنین دارای کتابخانه‌های گسترده بسیاری است که امنیت برنامه‌ها را بهبود می‌بخشد. با این‌حال، پایتون یک سیستم کاملاً ماشینی شده مانند جاوا نیست. به‌همین دلیل است که به‌شدت مستعد خطاها و آسیب‌پذیری‌ها است. از طرف دیگر، جاوا یک سیستم قوی ماشینی شده است و امکان تأیید بایت کد را دارد. جاوا دارای ویژگی‌های احراز هویت پیشرفته، جمع‌آوری خودکار زباله، sandboxing و کنترل دسترسی است که برنامه‌های جاوا را ایمن می‌کند. JVM فایل‌ها را از نظر بدافزار و ویروس بررسی می‌کند تا امنیت کدها را بهبود بخشد.

اگرچه هر دو به‌عنوان زبان‌های امن شناخته می‌شوند جاوا از نظر امنیت از پایتون پیشی می‌گیرد.

  • توسعه اپلیکیشن موبایل

    «سرعت» در توسعه موبایل بسیار مهم است. از آنجایی که پایتون یک زبان تفسیری است، حافظه زیادی مصرف می‌کند و در زمان اجرا، کند کار می‌کند. پایتون فقط به چارچوب‌های خارجی برای ساخت برنامه‌های موبایل قابل اعتماد و پایدار وابسته است. بنابراین، این ابزار برای توسعه دهندگان تلفن همراه نیست. در مقابل، جاوا در توسعه برنامه‌های اندرویدی برتر است زیرا جاوا یک زبان برنامه‌نویسی سریع و امن است.

از آنجایی که جاوا دارای چارچوب‌های ضروری برای توسعه برنامه‌های کاربردی تلفن همراه از طریق پایتون است، در مقایسه جاوا و پایتون در صدر قرار می‌گیرد.

با دوران آکادمی برنامه‌نویسی جاوا و پایتون را حرفه‌ای آموزش ببینید و متخصص شوید.

  • موارد استفاده بیشتر

    دانشمندان داده به‌دلیل سادگی، مجموعه‌ای غنی از کتابخانه‌ها و پکیج‌‌ها، از پایتون برای توسعه برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی/ML و داده‌های بزرگ استفاده می‌کنند. جاوا یک زبان عالی برای تشخیص تقلب، امنیت سایبری و امنیت شبکه است. جاوا همچنین زبان مورد نظر برای توسعه برنامه‌های بازی است زیرا فریمورک‌های با کارایی بالایی دارد. شما می‌توانید به‌طور یکسان از پایتون و جاوا برای توسعه وب استفاده کنید. Flash و Django دو فریمورک پرکاربرد در پایتون برای توسعه وب هستند. جاوا از فریمورک Spring برای توسعه وب استفاده می‌کند.

پایتون در AI/ML و توسعه وب می‌درخشد، در حالی که جاوا در برنامه‌های تلفن همراه، بازی‌ها و توسعه وب در صدر قرار دارد. بنابراین، هر دو زبان در میزان استفاده از موارد، قدرت یکسانی دارند.

  • روندهای حقوق و دستمزد

    بهترین شرکت‌ها، مانند TCS، Infosys، Wipro، Accenture، CTS و غیره، سالانه تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان پایتون و جاوا را برای دستمزدهای بالا جذب می‌کنند. جالب اینجاست که توسعه‌دهندگان تازه‌کار پایتون حقوق بیشتری نسبت به توسعه‌دهندگان تازه‌کار جاوا دریافت می‌کنند. برعکس، توسعه‌دهندگان با تجربه جاوا حقوق بیشتری نسبت به توسعه‌دهندگان با تجربه پایتون دریافت می‌کنند.

هم توسعه‌دهندگان پایتون و هم توسعه‌دهندگان جاوا در موقعیت سودآوری قرار دارند

امیدواریم از این بخش، به اطلاعات ارزشمندی در مورد مقایسه جاوا و پایتون و دست یافته باشید. علاوه بر این، این مقایسه جانبی به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را برای نیازهای خود تعیین کنید. انتخاب زبان بهتر به نیاز شما بستگی دارد. قبل از انتخاب زبان مناسب، نیازهای خود را درک کنید، مزایا و معایب زبان‌ها را بسنجید و زبانی را انتخاب کنید که دقیقاً با خواسته‌های شما مطابق باشد. دوران آکادمی یک ارائه دهنده پیشگام آموزش جاوا و پایتون است که بهترین آموزش پایتون و جاوا را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403