بلاگ

چگونه با زبان PHP امنیت وب را برقرار کنیم؟

با رشد فزاینده ربات‌های مخرب و تهدیدات سایبری، امنیت وب‌سایت‌ها نیز هر روز مهم‌تر می‌شود. در این میان نقش PHP نیز به‌عنوان زبان برنامه‌ نویسی سمت سرور به‌طور گسترده‌ای مورد استقبال قرار گرفته است. بنابراین امنیت وب با زبان PHP در شکل دادن به استحکام و قابلیت اطمینان برنامه‌های کاربردی وب برجسته‌تر می‌شود. شایان ذکر است که PHP صرفاً در این عرصه یک بازیگر نیست، بلکه یک رهبر قدرتمند است و 76.8٪ از کل وب سایت‌ها را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که PHP نقش مهمی در توسعه وب دارد، اطمینان از امنیت وب با زبان PHP هرگز بی‌اهمیت نبوده است.

در این مقاله دوران آکادمی ، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های ضروری برای محافظت بهتر از برنامه‌های کاربردی وب PHP را برای شما شرح خواهیم داد.

دوران آکادامی دوره‌های حرفه‌ای و تخصصی برنامه‌نویسی PHP به‌همراه اعطای گواهینامه پایان دوره ارائه می‌دهد.

مدیریت نسخه PHP

The Best Software For PHP Coding

PHP Execution را خاموش کنید

این اقدام پیشگیرانه از دسترسی غیرمجاز و اجرای کد کنترل نشده در برنامه وب شما جلوگیری می‌کند. با محدود کردن اجرای پی اچ پی در دایرکتوری‌های غیر ضروری، سطح حمله را برای تهدیدات احتمالی کاهش می‌دهید.

پیکربندی فایل PHP.ini و سایر موارد

برای حفظ امنیت وب با PHP باید فایل php.ini خود را به درستی پیکربندی کنید. در این فایل، شما این قدرت را دارید که تنظیمات مختلف PHP را برای هماهنگی با الزامات امنیتی برنامه خود تنظیم کنید.

استفاده از کتابخانه‌های PHP

هنگامی که صحبت از محافظت از برنامه وب شما می‌شود، یک استراتژی موثر، استفاده از کتابخانه‌های PHP است. این کتابخانه‌ها به‌عنوان منابع ارزشمندی برای اجرای عملکردهای امنیتی رایج مانند احراز هویت، مجوز و رمزگذاری عمل می‌کنند. آنها تحت آزمایش‌های دقیق قرار گرفته‌اند و قابلیت اطمینان خود را در طول زمان ثابت کرده‌اند.

با استفاده از این کتابخانه‌های به‌خوبی بررسی شده، امنیت وب با زبان PHP خود را به حداکثر برسانید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

هم‌بستگی و امنیت اجزا

در حالی که توصیه می‌شود از اجزای شخص ثالث استفاده کنید، گاهی اوقات آنها می‌توانند آسیب‌پذیری‌های امنیتی داشته باشند که در نسخه‌های جدیدتر برطرف شده است. برای اطمینان از امنیت با زبان PHP برنامه وب، لازم است که امنیت وابستگی‌های کد و اجزای شخص ثالث خود را ردیابی کنید.

به‌روز رسانی‌های منظم نه تنها امنیت برنامه شما را تقویت می‌کند، بلکه به پایداری و عملکرد آن نیز کمک می‌کند و تجربه‌ای امن‌تر را برای کاربران شما فراهم می‌کند.

عدم ذخیره رمزهای عبور

وقتی صحبت از امنیت داده‌های کاربر در برنامه وب شما می‌شود، یک اصل اساسی، ذخیره ایمن رمزهای عبور است.

«رمزهای عبور را هرگز در متن ساده ذخیره نکنید!»

برای انجام این کار، استفاده از الگوریتم‌های هَش قوی و یک طرفه مانند bcrypt ضروری است. هش کردن (Hashing) فرآیندی است که رمز عبور کاربر را به یک رشته منحصر به فرد از کاراکترها تبدیل می‌کند و معکوس کردن فرآیند و دریافت رمز عبور اصلی را برای هر کسی، از جمله مدیران سیستم، بسیار دشوار می‌کند. این بسیار مهم است زیرا یک لایه حفاظتی به اعتبار کاربر اضافه می‌کند و از دسترسی غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

تایید ورودی کاربر

هنگام توسعه یک برنامه، هرگز نباید به ورودی‌های کاربر به‌طور ضمنی اعتماد کنید. ورودی کاربر می‌تواند یک روش بالقوه برای حملاتی مانند تزریق SQL و اسکریپت بین سایتی (XSS) باشد. برای محافظت و امنیت وب با زبان پی اچ پی در برابر این آسیب‌پذیری‌های رایج، همیشه باید ورودی کاربر را اعتبارسنجی و ایمن‌سازی کنید.

بررسی‌های منظم امنیتی

حفظ امنیت وب با برنامه نویسی PHP یک تلاش «یکباره» نیست بلکه یک تعهد مداوم است. ممیزی‌های امنیتی منظم بخش مهمی از حفظ یک برنامه امنیتی قوی است. اسکنرهای امنیتی خودکار می‌توانند در شناسایی آسیب‌پذیری‌های احتمالی در برنامه‌ی شما ارزشمند باشند.

با این حال توصیه می‌شود برای وب سایت‌های بزرگتر، یک قدم اضافی بردارید. توصیه می‌شود تیمی از هکرهای کلاه سفید را استخدام کنید که بتوانند تست‌های امنیتی کاملی را انجام دهند. این هکرهای اخلاقی حملات دنیای واقعی را برای یافتن آسیب‌پذیری‌ها شبیه‌سازی می‌کنند و در صورت موفقیت، راهنمایی‌هایی در مورد چگونگی رفع این مشکلات ارائه می‌کنند.

شیوه‌های ذکر شده در این راهنما، گام مهمی در جهت تقویت امنیت وب با زبان PHP است. با این حال، بسیار مهم است که بدانیم امنیت یک کاری یک شبه و یکباره نیست. این یک تعهد مستمر است که نیاز به هوشیاری دارد.

اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید یا می‌خواهید فرآیند ایمن‌سازی برنامه‌های وب خود را ساده کنید، **** در دوره‌های آموزش امنیت وب یا PHP (مثال) شرکت کنید؟!  دوران آکادمی به شما این امکان را می‌دهد که بهترین روش‌ها را بدون زحمت پیاده‌سازی کنید، و تضمین می‌کند که برنامه وب PHP شما در یک محیط امن عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403