مفاهیم ابتدایی ذخیره سازی

ذخیره سازی (storage) داده‌‌ها مجموعه‌ای از روش‌ها و فن‌آوری‌های است که اطلاعات دیجیتال را بر روی بسترهای ذخیره سازی الکترومغناطیسی، نوری یا مبتنی بر سیلیکون جمع‌آوری و نگهداری می‌کند. ذخیره سازی در دفاتر، مراکز داده، محیط‌های لبه (یا اِج)، مکان‌های ریموت استفاده می‌شود. فضای ذخیره‌سازی نیز یک جزء مهم در دستگاه‌های تلفن همراه مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها است. مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها برای حفظ اطلاعات از عکس‌های شخصی گرفته تا داده‌های حیاتی کسب‌وکار، به ذخیره‌سازی متکی هستند. همچنین می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی Storage Plus دوران آکادمی، در ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات متخصص شوید.

با دوران آکادمی Storage Plus را حرفه‌ای آموزش ببینید و متخصص شوید.

انواع دستگاه‌های ذخیره‌سازی

ذخیره‌سازی اغلب برای توصیف دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که به رایانه متصل می‌شوند (مستقیم یا از طریق شبکه) و از انتقال داده‌ها از طریق عملیات ورودی/خروجی (I/O) پشتیبانی می‌کنند. دستگاه‌های ذخیره‌سازی می‌توانند شامل:

ذخیره سازی

چرا ذخیره‌سازی داده‌ها مهم است؟

با ظهور داده‌های بزرگ، تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته و انبوه دستگاه‌های اینترنتی اشیا (IoT)، ذخیره سازی برای مدیریت حجم فزاینده مهم‌تر از همیشه است. سیستم‌های ذخیره سازی همچنین باید از هوش مصنوعی (AI)، تکیه ماشین و سایر فناوری‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل همه این داده‌ها و تعداد مقادیر آن پشتیبانی کننده استفاده شود.

برنامه‌های کاربردی پیچیده امروزی، تجزیه و تحلیل و تحلیل پایگاه داده‌های بلادرنگ و محاسبات با کارایی بالا نیز به سیستم‌های ذخیره سازی بسیار متراکم و پذیرفته شده نیاز دارند، خواه به شکل شبکه‌های فضای ذخیره‌سازی (SANs)، ذخیره‌سازی مرتبط با شبکه (NAS) ) کوچک یا بزرگ شوند. پلتفرم‌های ذخیره سازی اشیا، یا زیرساخت‌های همگرا، بیش از حد همگرا یا قابل ترکیب.

بر اساس گزارش شرکت تحلیلگر فناوری IDC، انتظار می رود تا سال 2025، 163 زتابایت (ZB) اطلاعات جدید تولید شود. این نشان دهنده افزایش بالقوه ده برابری نسبت به 16 ZB تولید شده تا سال 2016 است. IDC همچنین گزارش می‌دهد که تنها در سال 2020، 64.2 ZB ایجاد یا تکرار شده است.

مقادیر اندازه‌گیری ذخیره سازی

اطلاعات دیجیتال با استفاده از دستورات نرم افزاری برای رسانه‌های ذخیره سازی هدف‌گذاری می‌شوند. کوچکترین واحد اندازه گیری در حافظه کامپیوتر «یک بیت» (bit) است که دارای مقدار باینری (0 و 1) است. مقدار بیت توسط سطح ولتاژ الکتریکی موجود در یک خازن مشخص می‌شود. هر هشت بیت یک بایت را تشکیل می‌دهد.

انواع استانداردهای ذخیره سازی

سیستم‌ها از دو استاندارد استفاده می‌کنند: یک سیستم اعشاری پایه 10 و یک سیستم باینری پایه 2. برای مقادیر کم ذخیره‌سازی، اختلاف بین این دو استاندارد معمولاً تفاوت کمی ایجاد می‌کند. با این حال، با افزایش ظرفیت‌های ذخیره‌سازی، این تفاوت‌ها بسیار آشکارتر می‌شوند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

تفاوت بین دو استاندارد ذخیره سازی

تفاوت بین این دو استاندارد را می‌توان در هنگام اندازه‌گیری هر دو بیت و بایت مشاهده کرد. برای مثال، اندازه‌گیری‌های زیر تفاوت‌های مقادیر بیت را برای چندین اندازه‌گیری معمولی اعشاری (پایه-10) و باینری (پایه-2) نشان می‌دهند:

1 کیلوبیت (Kb) برابر با 1000 بیت است. 1 کیبیت (Kib) برابر با 1024 بیت است.

1 مگابیت (مگابیت) برابر با 1000 کیلوبایت است. 1 مگابیت (Mb) برابر است با 1024 Kib

1 گیگابیت (گیگابیت) برابر با 1000 مگابایت است. 1 گیبی بیت (گیب) برابر با 1024 مگابایت است.

1 ترابیت (Tb) برابر با 1000 گیگابیت است. 1 تب (Tib) برابر با 1024 گیگابایت است.

1 پتابیت (Pb) برابر با 1000 ترابایت است. 1 پبی بیت (Pib) برابر است با 1024 Tib

1 اگزابیت (Eb) برابر با 1000 Pb است. 1 exbibit (Eib) برابر است با 1024 Pib

تفاوت بین استانداردهای اعشاری و باینری را می‌توان برای چندین اندازه‌گیری رایج بایت نیز نشان داد:

1 کیلوبایت (KB) برابر با 1000 بایت است. 1 کیلو بایت (KiB) برابر با 1024 بایت است.

1 مگابایت (MB) برابر با 1000 کیلوبایت است. 1 مگابایت (MiB) برابر با 1024 کیلوبایت است.

1 گیگابایت (GB) برابر با 1000 مگابایت است. 1 گیگابایت (GiB) برابر با 1024 مگابایت است.

1 ترابایت (TB) برابر با 1000 گیگابایت است. 1 تب بایت (TiB) برابر با 1024 گیگابایت است.

1 پتابایت (PB) برابر با 1000 ترابایت است. 1 پبی بایت (PiB) برابر با 1024 TiB است.

1 اگزابایت (EB) برابر با 1000 PB است. 1 اگزبی بایت (EiB) برابر با 1024 PiB است.

ارائه دهندگان بزرگ ذخیره سازی داده‌ها:

ذخیره سازی

دوره‌های آموزشی +Storage در آموزشگاه آکادمی دوران

شامل مباحث پایه تا پیشرفته است که به دانشجویان کمک می‌کند تا به صورت عملی با مفاهیم مختلف ذخیره‌سازی در Storage Plus آشنا شوند.

دستگاه‌ها و ابزارهای ذخیره‌سازی

ذخیره سازی داده‌ها جزء حیاتی محاسبات مدرن است که شامل دستگاه‌ها و فن‌آوری‌های مختلف برای ذخیره و بازیابی اطلاعات دیجیتال است. این شامل مفاهیم بی‌شماری مانند حذف داده‌ها، ذخیره‌سازی ابری و سیستم‌های فایل پیشرفته را در بر می‌گیرد.

درک این عناصر برای بهینه‌سازی عملکرد، ظرفیت و قابلیت اطمینان راه حل‌های ذخیره‌سازی داده‌ها بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403