بلاگ

راهنمای مقدماتی امنیت پایگاه داده

امنیت پایگاه داده شامل انواع اقدامات مورد استفاده برای ایمن‌سازی سیستم‌های مدیریت پایگاه داده در برابر حملات مخرب سایبری و استفاده‌های نامشروع است. اقدامات امنیت پایگاه داده برای محافظت، نه تنها از داده‌های داخل پایگاه داده، بلکه از خود سیستم مدیریت داده و عوامل بیرونی مانند EPI امنیت مرکز داده که به آن دسترسی دارد، در برابر سوء استفاده، آسیب و نفوذ محافظت می‌کند.

آموزش پایگاه داده

امنیت پایگاه داده شامل ابزارها، فرآیندها و متدولوژی‌هایی است که امنیت را در محیط پایگاه داده ایجاد می‌کند. یکی از این روش‌ها، دوره آموزش EPI ، ارائه دهنده امنیت داده است که دارای گواهینامه در سطح جهانی است.

تهدیدات امنیتی پایگاه داده

بسیاری از آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزار، پیکربندی‌های نادرست، یا الگوهای سوءاستفاده یا بی‌احتیاطی می‌توانند منجر به نقض شوند. در اینجا تعدادی از شناخته شده‌ترین علل و انواع تهدیدات سایبری امنیت پایگاه داده آورده شده است:

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

تهدیدات داخلی

یک تهدید داخلی یک خطر امنیتی از یکی از سه منبع زیر است که هر یک دارای ابزارهای ممتاز برای ورود به پایگاه داده هستند:

  • یک خودیِ بدخواه با نیت بد.
  • یک فرد سهل انگار در سازمان که با اقدامات بی‌دقت امنیت پایگاه داده را در معرض حمله قرار می‌دهد.
  • یک فرد خارجی که از طریق مهندسی اجتماعی یا روش‌های دیگر اعتبار به‌دست می‌آورد یا به اعتبار پایگاه داده دسترسی پیدا می‌کند.

تهدید داخلی یکی از معمول‌ترین علل نقض امنیت پایگاه داده است و اغلب به این دلیل رخ می‌دهد که به بسیاری از کارمندان دسترسی کاربر ممتاز داده شده است.

خطای انسانی

گذرواژه‌های ضعیف، اشتراک‌گذاری رمز عبور، پاک کردن یا خراب شدن تصادفی داده‌ها و سایر رفتارهای نامطلوب کاربر هنوز هم علت تقریباً نیمی از نقض‌های اطلاعاتی گزارش‌شده هستند. خطای انسانی تا حدود زیادی ناشی از ضعف دانش علمی کارکنان است که فعالان IT می‌توانند با شرکت در دوره آموزش EPI دوران آکادمی، آگاهی کامل را به‌دست آورند.

بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های نرم افزار پایگاه داده

مهاجمان دائماً تلاش می‌کنند تا آسیب‌پذیری‌ها را در نرم‌افزار هدف قرار دهند و نرم‌افزار مدیریت پایگاه داده هدف بسیار ارزشمندی است. آسیب‌پذیری‌های جدید روزانه کشف می‌شوند و همه پلتفرم‌های مدیریت پایگاه داده منبع باز و موسسات نرم‌افزار پایگاه داده تجاری مانند EPI به‌طور مرتب وصله‌های امنیتی را منتشر می‌کنند. با این حال، اگر به‌سرعت از این وصله ها استفاده نکنید، پایگاه داده شما ممکن است در معرض حمله قرار گیرد.

نقش EPI در امنیت پایگاه داده

EPI طیف گسترده‌ای از خدمات زیرساخت مرکز داده را ارائه می‌دهد که به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا مرکز داده حیاتی مأموریت خود را طراحی، پیاده‌سازی، بهینه‌سازی، آزمایش، اجرا و حفظ کنند تا اطمینان حاصل شود که انتظارات تجاری را برآورده می‌کند و فراتر می‌رود.

برنامه‌های دوره آموزشی EPI

EPI همچنین طیف گسترده‌ای از برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای مرکز داده تایید شده جهانی مانند CDCP / CDCS / CDCE / CDFOM / CITM را ارائه می‌کند که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا کارکنان خود را در مورد اصول طراحی مرکز داده، کارایی مرکز داده، اصول مرکز داده پایدار، آموزش داده و هماهنگ کنند.

در صورتی که به خدمات پایگاه داده، آموزش EPI پایگاه داده، اعتبارسنجی طراحی مرکز داده، ممیزی مرکز داده یا مشاوره مرکز داده نیاز داشته باشید، می‌توانید به دوره های آموزش EPI دوران آکادمی اعتماد کنید و ما به شما کمک خواهیم کرد تا به وعده «حفاظت از منافع سازمان خود» جامه عمل بپوشانید.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403