بلاگ

استاندارد 27001 ISO چیست؟

ISO27001 یک استاندارد بین‌المللی برای پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در سطح سازمانی (ISMS) است. این رویکرد سازمان یافته برای حفظ محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن (CIA) در یک سازمان است. ایزو 27001 چارچوبی عالی برای مطابقت دادن آن، جهت محافظت از دارایی‌های اطلاعاتی در برابر عوامل مخرب می‌باشد. همچنین یک عامل متمایز کننده برای برتری یک سازمان نسبت به رقبای خود است. استاندارد ISO27001 جهانی راهنمایی کاملی در مورد ساخت، اجرا، نگهداری و بهبود مستمر ISMS ارائه می‌دهد.

چرا شرکت‌ها به استاندارد ISO27001 نیاز دارند؟

استاندارد ایزو 27001 تنها استاندارد جهانی است که به سازمان‌ها برای درک الزامات مختلف یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) کمک می‌کند. این سیستم ترکیبی از سیاست‌ها، روش‌ها، فرآیندها و سیستم‌های متعدد در یک سازمان است که برای مدیریت ریسک‌های امنیت اطلاعات کار می‌کند.

آیا دریافت گواهینامه ISO27001 ضرورت دارد؟

استاندارد ایزو 27001

گواهینامه ISO27001 / IEC  نشان می‌دهد که سازمان از دستورالعمل‌های ایزو 27001  پیروی کرده و بهترین فرآیندهای امنیت اطلاعات را اجرا کرده است. شاید همه سازمان‌ها تصمیم به دریافت گواهینامه 27001 ISO نداشته باشند، با این حال بیشتر سازمان‌ها از آن به‌عنوان چارچوبی برای ایمن نگه داشتن سیستم مدیریت امنیت اطلاعات خود، در برابر حملات سایبری فزاینده نیاز دارند.

هزینه صدور گواهینامهISO27001 چقدر است؟

هزینه صدور گواهینامه 27001ISO به اندازه سازمان، از نظر تعداد کارکنان و حداقل تعداد روزهای مورد نیاز برای انجام ممیزی بستگی دارد. صدور گواهینامه برای یک شرکت با 500 متخصص شاغل بر اساس منطقه در حدود میانگین 13.000 دلار در سال هزینه دارد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

چگونه می‌توان گواهینامه استاندارد ISO 27001 را دریافت کرد؟

برای اینکه سازمانی بتواند گواهینامه ایزو 27001 را دریافت کند، باید کاملاً آماده باشد تا با موفقیت این دوره را پشت سر بگذارد.

پس از پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات خود و انجام اولین بررسی‌های مدیریتی ISMS و شروع به اجرای این رویکرد در عمل، باید در مسیر دریافت گواهینامهISO27001  قرار گیرند. دو مرحله اصلی برای دریافت این گواهینامه عبارتند از:

  • استاندارد ایزو 27001

    مرحله 1: رسیدگی

    به زبان ساده، مامور رسیدگی (بازرسی) سازمانِ صدور گواهینامه می‌خواهد مستندات سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را ببیند و اینکه شما حداقل در تئوری شرایط را برآورده کرده‌اید یا خیر؟ در این مرحله بیشتر بررسی دسکتاپ ISMS بر عهده بازرس است که حوزه‌های اجباری (الزامات) را پوشش می‌دهد و اطمینان می‌دهد که اصول استاندارد اعمال می‌شود. بسیاری از سازمان‌ها در مرحله 1 شکست می‌خورند، و این به دلایل رایجی است که معمولاً به راحتی با یک راه‌حل خوب سیستم مدیریت امنیت اطلاعات برطرف می‌شوند (مگر اینکه مدیران مربوط به آن بی‌اعتنایی کنند. در این صورت هیچ چیز دیگری به ISMS کمک نمی‌کند!)

  • استاندارد ایزو 27001

    مرحله 2: ممیزی نهایی

    اینجاست که بازرسان شروع به جستجوی شواهدی می‌کنند که نشان می‌دهد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات مستند «در عمل اجرا می‌شود». کارکنان شما درگیر، مصاحبه خواهند شد. بازرسISO27001 محدوده شما را در مورد مکان فیزیکی، سیستم‌ها، فرآیندها و روش‌ها ارزیابی می‌کند. مانند بسیاری از ممیزی‌ها، «اندازه سازمان» ملاک و الگو خواهد بود و اگر بتوانید بازرس‌ را با یک سیستم یکپارچه روبه‌رو کنید، می‌توانید اطمینان او را جلب کنید. نتیجه‌ی این آزمون‌ها یا قبولی است یا شکست. اگر قبول شوید، آن گواهی استاندارد ISO 27001 بسیار ارزشمند را دریافت خواهید کرد، در صورت شکست، مجدداً برای ممیزی یا بررسی مورد خاصی از عدم انطباق را ارسال کنید، در این مورد شما باید کارهایی در مورد مغایرت‌ها و عدم انطباق‌ها انجام دهید تا در فرصت بعدی بتوانید کمبودها را جبران کنید.

مدرک سازمان بین المللی استاندارد 27001 ISOیک استاندارد جهانی شناخته شده برای پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) است و بهترین شیوه‌‌ها را برای مدیریت، نظارت، بررسی و بهبود مستمر ISMS سازمان مشخص می‌کند. این گواهی برای اهداف تجاری سازمان، الزامات امنیتی و فرآیندهای داخلی و خارجی بسیار با اهمیت است.

صدور گواهینامه توسط یک بازرس شخص ثالث مستقل انجام می‌شود و اطمینان حاصل می‌کند که برخی از کنترل‌های امنیتی در سازمان شما وجود دارند که به‌طور موثر برای شما عمل می‌‌کنند.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403