بلاگ

ذخیره‌سازی داده‌ها و انواع مختلف آن‌ها

ذخیره سازی (storage) داده‌‌ها از اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین مبانی در فناوری اطلاعات است که وظیفه بسیار مهم در مدیریت اطلاعات و فرایند روزانه سامانه‌ها را انجام می‌دهد. با دیجیتالی شدن شکل داده‌ها، روش‌های مختلفی برای ذخیره‌سازی آن‌ها توسعه یافته‌اند. در این مطلب سایت دوران آکادمی ، مفاهیم ذخیره‌سازی داده‌ها را واکاوی خواهیم کرد. همچنین نگاهی هم به انواع مختلف ذخیره سازی خواهیم داشت. در ادامه نیز اهمیت مدیریت ذخیره‌سازی در بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌ها و محافظت از امنیت داده‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دوره آموزشی Storage Plus در دوران آکادمی

آکادمی دوران برگزارکننده دوره‌های تخصصی کامپتیا

مشاهده دوره ذخیره‌سازی

معنای ذخیره‌سازی داده ‌ها

ذخیره‌سازی داده‌ها یک رَوند و جریانِ نگهداری و حفظ اطلاعات در تجهیزات مختلف دیجیتال است. این اطلاعات ممکن است از متن‌ها، عکس و فیلم یا سایر گونه‌های داده‌های دیجیتال باشند. ذخیره‌سازی داده‌ها به کاربران و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا به داده‌های خود دسترسی داشته باشند و آن‌ها را به صورت امن و کارآمد نگهداری کنند.

انواع مختلف ذخیره‌سازی داده‌ها

در ذخیره‌سازی داده‌ها، انواع مختلفی از تکنولوژی‌ها و شیوه‌ها وجود دارد که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد. در دنباله این مطلب به بررسی بعضی از با اهمیت‌ترین انواع ذخیره‌سازی داده‌ها خواهیم پرداخت:

ذخیره‌سازی محلی

ذخیره‌سازی ابری

ذخیره‌سازی شبکه‌ای

ذخیره‌سازی طبق دستگاه‌های NAS و SAN

1. ذخیره‌سازی محلی

ذخیره‌سازی محلی به محافظت از داده‌ها بر روی ماشین ‌های فیزیکی مثل هارد دیسک‌ها، درایوهای SSD و لوح فشرده (CD و DVD و…) اطلاق می‌شود. این شکل از ذخیره‌سازی کاربران را قادر می‌سازد تا داده‌های خود را به‌صورت بی واسطه و مستقیم بر روی سیستم‌های خود ذخیره کنند و به‌سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

در دسترس بودن داده‌ها به شکل سریع

نیاز داشتن به فضای فیزیکی در سیستم

2. ذخیره‌سازی ابری

ذخیره‌سازی ابری به بکارگیری سامانه‌های آنلاین برای محافظت از داده‌ها اشاره دارد. این شکل از ذخیره‌سازی کاربران را قادر می‌سازد تا اطلاعات خود را در سرورهای رایانش ابری در اینترنت ذخیره سازی کنند. این ویژگی افراد را قادر می‌سازد تا از هر مکانی که در آنجا هستند به داده‌های موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.

امکان دستیابی به اطلاعات موردنیاز در هر نقطه، به شرط اتصال به اینترنت

سازگاری بالا با حجم زیاد و توانایی بیشتر کردن فضای ذخیره‌سازی

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

3. ذخیره‌سازی شبکه‌ای

ذخیره‌سازی شبکه‌ای به معنای دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده‌هایی است که از راه شبکه‌های محلی (LAN) یا شبکه‌های گسترده (WAN) به اشتراک گذاشته می‌شوند، است. این شکل از ذخیره‌سازی اغلب در شرکت‌ها‌ها و سازمانها به‌منظور در دسترس قرار دادن و مدیریت ذخیره سازی داده‌ها استفاده می‌گردد.

امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها برای دسترسی کاربران مختلف

داشتن مرکز مدیریت و توانِ تحمل بارِ کاری بیشتر

4. ذخیره‌سازی مبتنی بر دستگاه‌های ذخیره‌سازی NAS و SAN

NAS (Network Attached Storage) و SAN (Storage Area Network) دو نوع سیستم ذخیره‌سازی شبکه‌ای هستند که به شکل مخصوصی فقط برای سازمان‌ها طرح‎ریزی و پیاده‌سازی شده‌اند. NAS به دستگاه‌های ذخیره‌سازی گفته می‌شود که به وسیله شبکه محلی به اشتراک گذاشته می‌شوند، در حالی که SAN به شبکه‌ای از دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاق می‌شود که به‌طور مخصوص فقط برای جابه‌جایی داده‌های پرسرعت مدل سازی شده‌اند.

NAS: گردانندگی نسبتاً ساده‌تر و مساعد برای فضا‌های کوچک و متوسط

SAN: راندمان بیشتر و سازگار با نیازهای ذخیره‌سازی کلان و نسبتاً دشوار

دوره‌های آموزشی +Storage در آموزشگاه آکادمی دوران

شامل مباحث پایه تا پیشرفته است که به دانشجویان کمک می‌کند تا به صورت عملی با مفاهیم مختلف ذخیره‌سازی در Storage Plus آشنا شوند.

اهمیت مدیریت ذخیره‌سازی داده‌ها

مدیریت ذخیره‌سازی داده‌ها به پروسه نظارت، سازماندهی، و بهینه‌سازی منابع ذخیره‌سازی گفته می‌شود. این فرآیند در برگیرنده انتخاب و پیکربندی فناوری‌های متناسب ذخیره‌سازی، بررسی سلامت داده‌ها، و طرح‌ریزی برای مقیاس‌پذیری و ریکاوری داده‌ها است.

ویژگی‌های مدیریت ذخیره‌سازی

ذخیره سازی

بهره‌وری صعودی

با استفاده از مدیریت ذخیره‌سازی صحیح، سازمان‌ها توان این را دارند تا از دارایی‌های خود به مطلوب‌ترین شکل ممکن استفاده کنند و کارکرد سیستم‌های خود را بهتر کنند.

ذخیره سازی

امنیت داده‌ها

عملی کردن سیاست‌های امنیتی در مدیریت ذخیره‌سازی در برگیرنده مراقبت از داده‌ها در برابر دسترسی‌های غیرمجاز و ایرادات‌ سخت‌افزاری است.

ذخیره سازی

بک‌آپ گیری و ریکاوری

فرآیند مدیریت ذخیره‌سازی در برگیرنده آماده‌سازی نسخه‌های پشتیبان از داده‌ها و برنامه‌ریزی برای بازیابی داده‌ها در زمان بروز خطاها و اشکالات می‌باشد.

نیاز به مدیریت داده‌ها با بیشتر شدن کسب و کارهای دیجیتال و زیرساخت‌ها در حال افزایش است. صاحبان تجارت و مدیران فناوری اطلاعات با حجم استثنایی از داده‌های مصرف کننده و پرونده‌های تجاری، صاحبان شرکت روبرو هستند. مدیریت و سازماندهی برای ایمن نگه داشتن آنها با چالش‌هایی مواجه است. استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ذخیره‌سازی داده‌ها می‌تواند به‌طور خودکار تمام وظایف فشرده‌سازی، انتقال، بازیابی داده‌ها و بایگانی داده‌ها را انجام دهد.

نه تنها در هزینه‌های کار فیزیکی صرفه‌جویی می‌شود، بلکه همه عملکردها را مطابق با نیازهای تجاری ساده می‌کند. این به توسعه یک سیستم مدیریت ذخیره‌سازی و حفاظت از داده‌ها بطور ایمن و مدرن برای افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. امیدواریم این مقاله دوران آکادمی در زمینه ذخیره سازی، بیشترین کمک را به شما کرده باشد.

بیشتر بخوانید :

جشنواره عید 1403