بلاگ

آشنایی با پروتکل CDP و نحوه تنظیم آن

در موسسات، شرکت‌‌ها و سازمان‌ها، تمامی اطلاعاتی که مربوط به یک شخص قابل شناسایی است در سیستم کسب و‌کار ذخیره و مدیریت می‌شود، باید به‌درستی تحت حفاظت قرار گیرد. اطلاعات مالی، جزئیات پرداخت مشتریان، اطلاعات تماس کارکنان و… شامل این موارد می‌شوند. حفاظت از داده‌ها علاوه بر اینکه یک امر قانونی است. همچنین برای محافظت از کسب و کار شما هم بسیار لازم و ضروری است. پروتکل CDP‌ یکی از ابزارهای شناسایی قدرتمند در شبکه است که به مدیران شبکه و مهندسان در زمینه شناخت دستگاه‌های مجاور سیسکو کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آشنایی با پروتکل CDP‌ و نحوه تنظیم آن در ادامه با دوران آکادمی همراه باشید.

اگر به یادگیری CISCO و تبدیل شدن به یک متخصص CISCO و شبکه علاقه‌مند هستید، دوران آکادمی دوره‌های آموزشی متنوع و کاملی را برای شما فراهم کرده است. این دوره‌ها به شما کمک می‌کنند تا از مبانی ابتدایی تا مفاهیم پیشرفته را فرا بگیرید و مهارت‌های لازم در حوزه شبکه  را کسب کنید.

پروتکل CDP چیست؟

Cisco Discovery Protocol (CDP) یک پروتکل شبکه‌ است که توسط Cisco Systems توسعه یافته است که در لایه پیوند داده (لایه 2) مدل OSI عمل می‌کند. این یک پروتکل اختصاصی سیسکو است. CDP برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد دستگاه‌های سیسکو در نزدیکی یک شبکه محلی استفاده می‌شود. به معنای ساده‌تر؛ برای کشف آسان‌تر ارتباط دستگاه‎ها یا تبادل اطلاعات مثلاً مانند Software Version و IP Address توسط روترها، سوئیچ‌ها و تجهیزات دیگر استفاده می‌شود. در حالت کلی پروتکل CDP برای مدیریت شبکه استفاده می‌شود.

CDP چگونه عمل می‌کند؟

بیشتر دستگاه‌های شبکه‌ای نمی‌توانند به تنهایی عمل کنند؛ به همین علت، به دستگاه دیگری از همان نوع یا دستگاهی با عملکرد تقریبا مشابه متصل می‌شوند. این آغازِ تشکیل یک شبکه کامپیوتری است که در آن هر دستگاه یک یا چند «هم‌جوار» دارد. هنگامی که یک سیستم سیسکو بوت می‌شود، ابتدا این سرویس به‌طور پیش فرض شروع به‌‌کار می‌کند.

پروتکل CDP با صرف‌نظر از اینکه دستگاه‌های دیگر در شبکه از چه پروتکل و یا برنامه‌هایی استفاده می‌کنند؛ اطلاعات هر دستگاه را کشف کرده و اطلاعات سخت‌افزاری و نرم افزاری را با همسایگان به‌اشتراک می‌گذارد.
پروتکل CDP، به‌طور پیش‌فرض در تمامی دستگاه‌های سیسکو فعال بوده و به‌صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی مشخص، پیام‌هایی را به‌دستگاه‎های متصل ارسال می‎کند. این داده‌‎ها شامل نوع دستگاه‌‎های متصل،‌ رابط‌های روتر، رابط‌های متصل و شماره مدل دستگاه‌ها می‌شوند. بدین ترتیب، اگر مدیر شبکه اطلاعات کافی درباره طراحی شبکه نداشته باشد، با توجه به اطلاعاتی که از دستگاه به‌دست می‌آورد، توپولوژیکی فیزیکی و منطقی شبکه دشوار نخواهد بود.
این پروتکل تنها توسط دستگاه‌هایی به‌کار می‌رود که مستقیما و به‌صورت فیزیکی به یکدیگر متصل می‌شوند؛ چرا که تنها روی لایه دوم شبکه کار می‌کنند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره‌ها و اساتید با مشاورین دوران آکادمی در ارتباط باشید.

دلیل اهمیت پروتکل CDP چیست؟

CDP در شبکه سیسکو برای اهداف مختلفی مورد نیاز است. این اهداف عبارتند از:

دستگاه‌های سیسکو در شبکه با پروتکل CDP شناسایی می‌شوند. برای دیدن تعداد دستگاه‌های متصل از دستور «show cdp neighbors» و برای مشاهده جزئیات دستگاه خاص از «show cdp entry» استفاده کنید.
همچنین هر دستگاه سیسکو در یک شبکه ممکن است پیکربندی و وضعیت خود را با استفاده از پروتکل CDP تأیید کند.
هر دستگاه سیسکو در یک شبکه ممکن است بر اساس نوع و مدل خود با استفاده از CDP شناسایی شود.
CDP کشف آدرس IP هر دستگاه سیسکو در داخل شبکه را آسان‌تر می‌کند.
هر گونه اختلاف یا سازگاری بین دستگاه‌های نزدیک ممکن است با استفاده از CDP پیدا شود.
هر دستگاه سیسکو در یک شبکه ممکن است عضویت VLAN خود را با استفاده از CDP تعیین کند.
CDP به حل مشکلات اتصال بین دستگاه‌های مجاور کمک می‌کند.
معماری شبکه و فهرست‌سازی با استفاده از پروتکل CDP بهتر مستند می‌شود.
میدهد دوران آکادمی

مزایای پروتکل CDP در شبکه

CDP مزایای مختلفی را ارائه می‌دهد که برخی از آنها عبارتند از:

با دوران آکادمی حرفه‌ای آموزش ببینید و متخصص شوید.

معایب پروتکل CDP در شبکه

CDP مزایای مختلفی را ارائه می‌دهد که برخی از آنها عبارتند از:

یک پروتکل شبکه به نام CDP توسط سیسکو سیستمز توسعه داده شد که در لایه پیوند داده مدل OSI کار می‌کند. در اکثر تجهیزات سیسکو، این یک پروتکل کشف شبکه است که به‌طور پیش فرض روشن است. مدیریت شبکه، عیب‌یابی و مستندسازی همگی از پروتکل CDP استفاده می‌کنند. این به کشف و تأیید توپولوژی و پیکربندی شبکه کمک می‌کند. قبل از انتخاب و پذیرش پروتکل CDP ، کاربران باید از معایب و محدودیت‌های آن آگاه باشند.

بیشتر بخوانید :